Facebook har problem. Det finns en hel Wikipedia-artikel som sammanfattar dessa på ett bra sätt: Criticism of Facebook
Det hela kan sammanfattas i att Facebook inte värnar om vare sig sina användare eller anställdas liv och hälsa.
Detta härleds ur följande missförhållanden:
- Facebook vinklar hur nyheter rapporteras och förmedlas. Osanna nyheter får lätt snabb spridning
- Webbsidor med åtkomst till Facebooks funktioner spårar användare och lagrar dess information i all evighet
- Automatisk ansiktsigenkänning underlättar kartläggning av användares beteende
- Användarens psykiska hälsa påverkas negativt. Plattformen uppmuntrar sexuell avundsjuka, stress, koncentrationssvårigheter samt beroende av sociala medier
- Facebook har kritiserats för hög elkonsumtion utan att ta fram några planer för att minska detta beroende
- Skattesmitning med påföljande negativ inverkan på samhällets gemensamma funktioner
- Användare måste uppge verkliga personuppgifter. Facebook har ingen kontroll över hur dessa uppgifter lagras och sprids
- Facebook har inga rutiner kring hur censur ska tillämpas
- Facebooks inblandning i amerikanska statens PRISM övervakningsprogram och Facebook–Cambridge Analytica skandalen väcker frågor kring användarnas säkerhet
Facebooks hantering av innehåll har kritiserats:
- Rapporter om intrång i upphovsrätt ignoreras
- Bristfällande hantering av uppmaningar till hatbrott, våldtäkter, våld mot minoriteter eller spridande av terrorist-klassat material
Att Facebooks “live-stream"sändningar dessutom nyttjats för att visa mord, brott och våldsamma händelser förbättrar inte synen på företagets verksamhet.
Facebook gör inte tillräckligt för att hantera sin plattform eller användare. Somliga hävdar att det är en öppen plattform där allt ska vara tillåtet. Plattformen har vuxit till ett monster de inte längre kan hantera. Det är ett monster som genererar intäkter och däri ligger anledningen till missförhållandena. Att åtgärda problemen kostar pengar. Att inte åtgärda problemen får inga följder för Facebook.
Zuckerberg lovade 2009 att de inte skulle spionera på sina användare eller sälja information vidare. Mark Zuckerberg in 2009: Facebook privacy is central - BBC News
Vid tidpunkten för intervjun hade antalet användare passerat 175 miljoner. Facebook vill hjälpa folk att dela information med sina vänner och öppna upp processen för vilka som ska ha tillgång till uppgifterna. Enligt Zuckerberg äger alltid den som lägger upp informationen innehållet. Det är ett starkt argument för Facebook som produkt eftersom den värnar om användarnas äganderätt av det de laddar upp. På en rak fråga svarar Zuckerberg att Facebook enbart kommer sälja information som användaren explicit gått med på att dela med sig utanför sin närmsta vänkrets.
Vi kan alltså inte lita på Zuckerbergs ord.
Här följer en avskalad tidslinje för företagets utveckling genom åren. Den är inte på långa vägar komplett.
2004 - The Facebook grundas av Mark Zuckerberg tillsammans med fyra andra studenter från Harvard: Eduardo Saverin, Andrew McCollum, Dustin Moskovitz och Chris Hughes. Webbsidan byggde på hans egen sida från 2003, “TheFaceBook”, en fotosida fylld med personer där användaren uppmanas välja mellan två personer vem som är mer attraktiv än den andre. Peter Thiel finansierade produkten.
2005 - “The Facebook” döptes om till “Facebook”.
2006 - Facebook öppnas för allmänheten.
2007 - Utvecklare har nu via funktionen “social graph” åtkomst till användare och deras vänner. Enligt Facebook kommer detta att ändra hur världen fungerar. Microsoft köpte aktier i företaget för 240 miljoner dollar.
2008 - 100 miljoner registrerade användare, däribland artikelförfattaren. Facebook chat/connect introduceras.
2009 - Facebook lanserar integritetsförbättringar. De hade missat att upplysa användare att deras uppgifter används för att skräddarsy annonser samt läckage till tredjepartsutvecklare.
2010 - 500 miljoner registrerade användare i juli. Trots löftet om integritetsförbättringar året innan rapporterar Wall Street Journal att många populära appar sänder personliga uppgifter till annonsföretag. Facebook stänger ner några av dessa.
2011 - Facebook chat blir en egen fristående mobilapp.
The Federal Trade Commission, “FTC”, konstaterar efter en utredning att Facebook brustit i sitt löfte till användarna. De konstaterar bland annat följande:
- Facebook offentliggjorde vänlistor i december 2009 oavsett om de satts till privat av användaren eller ej
- Trots att användarna begränsat datadelning till “enbart vänner” delades dessa med tredjeparts-applikationer som deras vänner använde
- Facebook hade inte undersökt hur säker en applikation är trots att den fanns på listan över verifierade applikationer
- Facebook delade personlig information med annonsörer trots att de lovat att inte göra det
För att möta denna kritik lovar Facebook att genomföra genomlysning av sin säkerhet vartannat år de närmsta tjugo åren.
2012 - 1 miljard registrerade användare i oktober. Facebook köper Instagram för totalt ungefär en miljard dollar uppdelat i kontanter och aktier. Facebook lanserar sitt App Center för att hjälpa användaren att hitta spel och andra applikationer.
2013 - Facebook delar med sig av två år avidentifierat data för miljarder användarrelationer mellan länder med Cambridge-forskaren Aleksandr Kogan.
2014 - Facebook köper WhatsApp för 19.3 miljarder dollar. Oculus VR köptes för 400 miljoner dollar kontakt, 1.6 miljarder dollar samt ytterligare 300 miljoner dollar givet att vissa mål uppfylls. Facebook säger att de drastiskt begränsat dataåtkomsten för appar. Utvecklare måste dessutom godkännas för att få åtkomst till känsliga uppgifter.
2015 - Facebook informerar om att Kogan olagligt delat med sig av uppgifter till Cambridge Analytica. Facebook lanserar ett nytt verktyg, “Security Checkup”, för att underlätta de komplicerade inställningarna för personlig integritet.
2017 - 2 miljard registrerade användare i juni, artikelförfattaren är inte längre med i detta antal sedan oktober 2014. En sajt för att underlätta förståelsen för personlig integritet upprättas, “Privacy Basics”.
2018 - Facebook säger att de fått upplysningar från bland annat The Guardian att Cambridge Analytica inte tagit bort känsliga Facebookuppgifter. Facebook omstrukturerar inställningarna för personlig integritet på mobila enheter.
2021 - Facebook bytte namn till Meta.
Efter allt som listat ovan kan det tyckas märkligt att användarna fortfarande väljer att stanna kvar på plattformen. Många föreningar sprider information till sina medlemmar via Facebook. Främsta anledningen till att man inte byter är att kostnaden att byta plattform kan bli kostsam. Det kan också tyckas att det inte finns några alternativ.
Ett antal alternativ har vuxit fram som försöker lösa de problem Facebook drabbats av genom “Fediverse”. Genom att stycka upp den sociala medieplattformen genom decentralisering förhindras en centralmakt från för mycket inflytande.
Många uppgifter i den här artikeln är direkt kopierade och översatta från den här artikeln från 2018: Voice Of America: Promises, Promises: Facebook’s History with Privacy.
Wikipedias artikel ligger till grund för övrig information: Facebook.